Home

Meneer Sax.

Railfietsen.

Waterval.

Vannacht hebben we wat beter geslapen dan gisteren, maar het is nog steeds erg warm op onze kamer in hotel ibis Dinant Centre.
We staan vroeg op en we ontbijten daardoor ook vroeger. Het is nu ook rustiger bij het ontbijt dan gisteren.

We hebben geen plannen voor de ochtend, het plan was om vandaag naar de Citadel te gaan maar dat hebben we gisteren al gedaan.
Daarom gaan we een stuk wandelen langs de Maas. Pia wil ook wel naar een supermarkt en we zouden er onderweg een tegen moeten komen. En dat is ook zo, we komen bij een redelijk grote Delhaize Dinant. We kijken er rond en we verbazen ons over het assortiment, veel soorten vlees en vis, maar ook heel veel wijn, noem maar op. Daar kan Albert Heijn, net als Delhaize ondedeel van Ahold, nog veel van leren.
We besluiten later op de dag, als we met de auto terugkomen van het railfietsen, nog even inkopen te doen.

Als we terug wandelen door de winkelstraat van Dinant bekijken we nog een tentoonstelling van saxofoons. De uitvinder van de saxofoon, meneer Sax, was een inwoner van Dinant, iets waar de stad trots op is. En dat is goed te zien, door het hele stadje kom je saxofoons tegen.
Onderweg, dicht bij het hotel, zien we ook nog een restaurant dat er uitnodigend uitziet. Het lijkt een goede optie om vanavond te gaan eten.

Terug in het hotel zitten we te lezen op de kamer en na een tijdje rijden we naar het startpunt van Les Draisines de la Molignée, de railfietsen, waarvoor we voor vanmiddag een reservering hebben. Het is de bedoeling dat we twee keer 4 kilometer fietsen, heen en terug.
Er staan al railfietsen klaar maar we moeten wachten tot twee uur, de vorige groep moet eerst helemaal terug zijn.
We kijken wat rond in de omgeving onder andere bij een soort waterval. Het is er mooi. Langzamerhang druppelen er steeds meer mensen binnen die ook gaan fietsen.
Wij mogen als eerste gaan fietsen, we weten niet waarom, maar we vinden het prima. Wellicht denken de andere fietsers dat het niet zo snel gaat als wij voorop fietsen, dat gaat ze tegenvallen. Het fietsen valt eigenlijk best mee, maar we moeten wel allebei trappen omdat de railfiets anders scheef trekt op de rails, en dat fietst niet lekker. Het trajekt is mooi, we fietsen over een paar bruggen en door twee tunnels en de omgeving is erg groen. Het trajekt loopt wel een beetje omhoog en dat voelen we wel maar het is niet erg zwaar.
Maar foto's maken is lastig, door het fietsen zitten we niet echt stil.
Na ongeveer 20 minuten, veel eerder dan we hadden verwacht zijn we bij het eindpunt in Falaën waar een paar terassen zijn. We zoeken een plekje in de schaduw op het terras van L'Artiste en bestellen twee biertjes, we hebben ruim drie kwartier voordat we terug moeten fietsen. Als wij aan het bier zitten beginnen de ander fietsers die vlak na ons zijn vertrokken binnen de druppelen.
De terugweg is veel gemakkelijker, we gaan nu van de helling af, en we hoevel bijna niet te trappen.

We rijden terug naar het hotel en we stoppen nog even bij de Delhaize van vanochtend en kopen water, ijs, wijn en bier.
We zitten nog even in het hotel en dan gaan we op zoek naar een plek om te eten. Weer langs de Maasboulevard eten zien we niet zo zitten, we willen vandaag wat anders.
Het restaurant dat we vanochtend hebben gezien is nog gesloten, en we kunnen nergens zien wanneer het open gaat. Jammer maar daar eten we niet.
We lopen door de winkelstraat en veel restaurants zijn dicht, vakantie of zo. Een Grieks restaurant is wel open, maar daar hebben we niet zoveel trek in.
Dan zien we een Roemeens restaurant, Au grand BBQ, we kennen de Roemeense keuken niet en daarom lijkt ons wel wat. We gaan er binnen, het is erg rustig en dat blijft het ook, en we kunnen eten. Het eten is smakelijk, een beetje veel en wat over is nemen we mee.

Terug in het hotel zitten we nog even op het terras langs de Maas, we nemen de nog half-volle glazen mee naar de kamer zodat we de wijn en het bier dat we vanmiddag hebben gekocht op de kamer kunnen drinken.

Geschreven op: 2023-08-26

Disclaimer

We vertellen wat we hebben gedaan en hebben meegemaakt tijdens een reis en we vertellen ook wat we daarvan vinden; niet meer en niet minder.

Dit is geen reisgids, en evenmin een advies om een plaats wel of niet te bezoeken. Daarvoor zijn andere sites.
Onze mening over plaatsen waar we hebben gegeten, gedronken of geslapen zijn niet bedoeld als (positieve of negatieve) beoordeling, ook daarvoor zijn andere sites.
Het is ons beeld van de situatie op een zeker moment en dat beeld is beïnvloed door onze stemming, het weer en vele andere factoren.